Princezna z Bekhtenu

Za vlády Ramesse III. byl v Thébách postaven velký chrám na počest měsíčního boha Khonsu. Podle tradice, kterou jeho kněží v pozdějších dobách zapsali na kamennou stélu, byla sláva jeho thébského zástupce tak rozšířená, že se dostala až do vzdálené země zvané Bechtén.

Egyptský král (pravděpodobně Ramesse III.) byl v zemi Nehern (část západní Sýrie poblíž Eufratu) a vybíral daň podle každoročního zvyku, když kníže Bekhten přišel s ostatními náčelníky pozdravit jeho majestát a přinést dar. Ostatní náčelníci přinesli zlato, lapis-lazuli, tyrkys a vzácná dřeva, ale bechtenský kníže přinesl se svými dary i svou nejstarší dceru, která byla nesmírně krásná; král dívku přijal a odvezl ji do Egypta, kde ji učinil hlavní královskou manželkou a dal jí jméno Ra-neferu, tj. „kráska Ra“, boha Slunce.

Nějaký čas poté, v patnáctém roce vlády egyptského krále, se 22. dne druhého letního měsíce objevil v Thébách princ Bekhten, a když byl uveden do přítomnosti, položil králi k nohám svou oběť a vzdal mu hold. Jakmile se mu naskytla příležitost, vysvětlil cíl své návštěvy Egypta a řekl, že přišel kvůli mladé sestře královny Ra-neferu, která je těžce nemocná, a prosil krále, aby poslal lékaře k jeho dceři Bent-Reshet neboli Bent-enth-reshet. Král proto svolal k sobě všechny vzdělané muže svého dvora a vyzval je, aby ze svého středu vybrali zkušeného lékaře, který by se vydal do Bechtenu a uzdravil královninu mladou sestru; k tomuto účelu byl doporučen královský písař Tehuti-em-beb a král ho ihned vyslal s vyslancem z Bechtenu do této země. V pravý čas tam dorazil a zjistil, že bekhtenská princezna je pod vlivem jakéhosi zlého ducha, kterého nemohl ani vymítat, ani s ním jakkoli úspěšně bojovat. Když bechtenský král viděl, že egyptský písař jeho dceři nijak neprospívá, vyslal svého vyslance podruhé do Egypta s prosbou, aby král poslal boha, který by jeho dceru uzdravil, a vyslanec dorazil do Théb v době, kdy král slavil svátek Amona.

Jakmile se král dozvěděl, co se po něm chce, vešel do chrámu Chonsu Nefer-hetepa a řekl bohu: „0 můj krásný pane, přišel jsem znovu do tvé přítomnosti, [abych tě prosil] ve prospěch dcery knížete Bechtena.“ Král mu odpověděl: „Ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne; a prosil ho, aby dovolil bohu Khonsu jít do Bekhtenu, a řekl: „Dej, aby s ním šla tvá magická (či spásná) moc, a dovol mi poslat jeho božské Veličenstvo do Bekhtenu, aby vysvobodilo dceru knížete té země z moci démona. „

Egyptský král vyslal Khonsu do Bechtenu, kam bůh dorazil po sedmnáctiměsíční cestě. Jakmile ho v zemi přivítal bekhtenský kníže a jeho generálové a šlechtici, vydal se bůh na místo, kde se nacházela princezna, a zjistil, že Bent-reshet je posedlá zlým duchem; jakmile však použil svou kouzelnou moc, démon ji opustil a ona se ihned uzdravila. Poté onen démon promluvil ke Khonsuovi , uznal jeho moc a poté, co se mu bezvýhradně podvolil, nabídl mu, že se vrátí na své místo; prosil však Khonsua, aby požádal knížete Bekhtena o uspořádání hostiny, na níž by mohli být oba přítomni, a ten tak učinil a bůh, démon a kníže spolu strávili velmi šťastný den. Když hostina skončila, démon se podle svého slibu vrátil do své země, kterou miloval.

Jakmile princ poznal Khonsuovu moc, hodlal ho držet v Bechtenu a bůh tam skutečně setrval tři roky, čtyři měsíce a pět dní, ale nakonec odešel ze své svatyně a vrátil se do Egypta v podobě zlatého jestřába. Když král viděl, co se stalo, promluvil s knězem a oznámil mu své odhodlání poslat zpět do Egypta Khonsuův vůz, a když ho naložil dary a obětinami všeho druhu, Egypťané vyrazili z Bechtenu a bezpečně se vydali na cestu zpět do Théb. Po návratu vzal Chonsu všechny dary, které mu předal bekhtenský princ, a odvezl je do Chonsuova chrámu Nefer-hetep, kde je položil k nohám boha. Takový je příběh, který Khonsuovi kněží za Nové říše rádi vyprávěli o svém bohu, který uměl konat mocné činy a zázraky a přemáhat démony temnoty.