Řecká princezna
V dobách, kdy byl egyptským faraonem Seti II., vnuk Ramesse Velikého, připlula od severu velká loď hnaná bouří, která hledala útočiště v Kanopském ústí Nilu.
Poblíž místa, kde loď zakotvila, stál chrám boha s beraní hlavou Heršefa, který hlídal cizince. Pokud se někdo uchýlil do Heršéfovy svatyně, byl v bezpečí před všemi nepřáteli, a pokud otrok poklekl před sochou a přísahal, že bude bohu sloužit, osvobodil se od svého pána.
O lodi, která připlula ke Kanopu, se ihned dozvěděl Thonis, strážce tohoto ústí Nilu, a zjistil, že patří knížeti z národa, kterému Egypťané říkali Lidé moře neboli Akvajové, to znamená Achajové, ti, kteří žili v Řecku a na ostrovech v Egejském moři a v Iónii a které dnes nazýváme Mykéňané.
Thonis to zjistil od skupiny námořníků na lodi, kteří, když se dozvěděli, co se stalo těm, kdo hledali útočiště v Heršéfově chrámu, hromadně dezertovali a žádali, aby směli sloužit bohu. Když se jich Thonis zeptal, proč chtějí opustit svého pána, protože se mu zdálo divné, že by muži z Akvaia, chtěli raději vstoupit do služeb egyptského boha, než se vrátit do svých domovů, odpověděli, že se obávají pomsty svých vlastních bohů, pokud zůstanou na lodi.
Zdálo se totiž, že princ, jejich pán, unesl manželku jednoho z řeckých králů i s velkou částí jeho pokladu – a to poté, co ho řecký král přijal jako hosta a přítele a vlídně ho pohostil ve svém paláci.
Thonis byl takovým chováním šokován stejně jako námořníci – neboť v Egyptě stejně jako v Řecku se mělo za to, že chovat se takto ke svému hostiteli znamená jistou pomstu bohů. Proto se zmocnil princovy lodi se vším, co na ní bylo, a bedlivě ji střežil, dokud se nedozvěděl faraonovu vůli. Řeckou princeznu však nechal se všemi poctami doprovodit do chrámu Hathor, bohyně lásky a krásy.
Když se o tom všem Seti dozvěděl, přikázal Thonisovi, aby loď i se všemi, kdo se na ní plavili, dopravil po Nilu do Memfidy.
Vše se stalo, jak přikázal, a když dorazili, princezna byla pro jistotu uložena v Hatořině chrámu v Memfidě. Princ byl však ihned předveden před Setiho, který seděl ve své velké audienční síni.
„Ó faraóne, život, zdraví, síla tobě!“ zvolal Thonis a podle zvyku políbil zemi před Setiho nohama. ‚Přivádím před tebe tohoto cizince, knížete z Akvajů, abys z jeho vlastních úst zjistil, kdo je a proč přišel k tvým břehům.‘
Seti pak k cizímu princi vlídně promluvil: „Vítej v egyptské zemi, pokud přicházíš v míru a jako ten, kdo slouží bohům. Můj strážce Nilu Thonis mi řekl, že ve své zemi jsi synem krále. Vyprávěj mi o té zemi toho krále – neboť je mým potěšením poslouchat podivné příběhy a vyprávění o jiných zemích.
Pohledný mladý princ v bronzové zbroji, která zářila jako zlato, se před faraonem uklonil a řekl: „Můj pane, přicházím v míru – proti své vůli mě sem zahnal bůh moře, kterému říkáme Poseidon. Jsem syn Priama, velkého trojského krále, a byl jsem na návštěvě Řecka, kde jsem získal za manželku nejkrásnější ženu světa – Helenu, princeznu Sparty a dceru jejího krále Tyndarea.
Faraon Seti se zamyšleně podíval na pyšného mladého prince a řekl: „Pověz mi, princi trojský, jak jsi získal tuto princeznu Sparty? Posílají snad králové Akvaie své dcery přes moře, aby se provdaly za knížata jiných zemí? Neboť můj učený písař Ana mi řekl, že město Trója je daleko za vodou od země a ostrovů Akvaia a že mezi oběma zeměmi panuje válka a soupeření.
„Pak se tvůj písař Ana mýlí,“ odpověděl vznešeně princ. ‚Za časů mého děda se sice bojovalo, ale od té doby žijeme v míru. Přišel jsem jako jeden z mnoha akvajských knížat, kteří se ucházeli o ruku krásné Heleny – a spartský král Tyndareus mi ji dal.
Na to námořníci, kteří hledali útočiště v Heršéfově chrámu, reptali a faraon Seti jim řekl: „Thonis hlásí, že vy, kteří jste nyní Heršéfovými služebníky, vyprávíte o těchto věcech jinou pohádku. Mluvte beze strachu, neboť jste nyní mými poddanými a já vás budu chránit.
‚Králi egyptský,‘ odpověděl vůdce, ‚my, několik námořníků, pocházíme z ostrovů a jsme z řeckého národa, kterému říkáte Akvajové, a ne lidé z Tróje, které považujeme za barbary. Sloužíme řeckým bohům a také se jich bojíme a víme, že trestají provinění.
„Tento muž, trojský princ Paris, který byl naším pánem, přišel, jak říká, jako přítel do Sparty. Ale nemluví pravdu o tom, co se tam stalo. Všichni lidé v našich zemích slyšeli o Heleně, nejkrásnější ženě na světě, dceři spartského krále Tyndarea a jeho královny Ledy – i když se říká, že ve skutečnosti byl jejím otcem Zeus, král bohů, kterého vy nazýváte Amon-Re.
Seti přikývl, když to uslyšel, a zamumlal: „Stejně jako byl Amon-Re otcem Hatšepsut, velké egyptské královny. Ano, bohové skutečně mohou být otci duchů, kteří přebývají v tělech králů a královen.
„Všichni knížata Řecka a ostrovů usilovali o ruku Heleny,“ pokračoval námořník, „nejen pro její krásu, ale také proto, že kdo se s ní ožení, stane se králem Sparty. Paris z Tróje však mezi nimi nebyl. Ne, král Tyndareus dal svou dceru Meneláovi, mladšímu synovi mykénského krále, a všechny ostatní její nápadníky přiměl, aby přísahali, že se budou řídit jeho volbou a budou stát při Meneláovi, kdyby se mu někdo pokusil ženu ukrást. To bylo před několika lety. Od té doby Tyndareus učinil Menelaa králem Sparty a ten tam vládl s Helenou jako svou královnou. Trojský princ přijel jako host a vyslanec a jako takový byl i přivítán. Pobýval ve Spartě mnoho dní, dokud Menelaos nebyl nucen město na čas opustit kvůli nějakým státním záležitostem. Když byl pryč, Paris násilím odvedl Helenu i s mnoha poklady a odplul – jen aby ho zastihla bouře seslaná rozhněvanými bohy a zahnala ho sem.
„To je lež!“ vykřikl princ Paris rozzlobeně. „Helena přišla z vlastní vůle. Prosila mě, abych si ji vzal, protože nenáviděla svého manžela Menelaa! A poklad, který jsme vzali s sebou, patřil jí.
„Trójský princi,“ řekl faraon Seti, „už jsi mi vyprávěl dva příběhy, které se neshodují. Nejprve říkáš, že jsi tuto princeznu získal od jejího otce, když všichni akvajští princové přišli jako její nápadníci, a pak přiznáváš, že jsi ji odvedl od manžela, kterého jí vybral její otec a učinil králem Sparty… Vezíre, odveď tohoto trojského prince se vší ctí do královského domu pro hosty – a postarej se, aby on i jeho stoupenci byli dobře střeženi a připraveni předstoupit přede mne znovu, až jim přikážu.
„Faraon promluvil – život, zdraví, síla mu budiž!“ zvolal vezír Para-em-heb a poklonil se před Setím. Na jeho znamení se pak stráže zavřely a odvedly trojského prince a jeho stoupence pryč.
A nyní,“ řekl faraon Seti, „navštívíme tuto princeznu z Akvaia, která přebývá v Hatořině chrámu.
Seti a jeho společníci, písař Ana a velekněz Roi Amon-Re, se vydali do Hatořina chrámu, kde byla půvabná princezna Helena ubytována v péči kněžek bohyně.
Když ji Seti spatřil, cítil, že je skutečně v přítomnosti nejkrásnější ženy na světě, možná dokonce bohyně na zemi. Příběh princezny se od toho princova značně lišil. Podle ní žila ve velkém štěstí se svým manželem Menelaem a dvěma dětmi a k Trójanci Parisovi necítila vůbec žádnou lásku. Z toho, co mu vyprávěla, Seti skutečně pochopil, že ji Paris unesl kouzlem, vzal na sebe podobu Menelaa, aby ji vylákal z paláce, dlouhým údolím k moři a odplul na lodi, kterou tak brzy zastihla bouře.
Taková změna podoby byla známá mezi egyptskými kouzelníky, ačkoli z Heleniných slov se zdálo, že v Řecku ji praktikují jen bohové a že v její zemi je magie sotva známá. Proto, velký faraóne,“ prosila Helena, „mě zde čestně ochraňuj, dokud nepřijde můj pán a láska Menelaos, aby mě u tebe vyhledal a vyžádal si mě, a nedovol, aby mě tento zlý kníže odvedl jako potupnou zajatkyni do Tróje.
Helena se rozplakala a zdálo se, že velký rudý šperk, který nosila, Hvězdný kámen, který jí darovala bohyně lásky, pláče krvavé slzy, když se jí chvěje na prsou v oslnivém slunečním světle, jež dopadalo mezi sloupy.
Seti byl jejím vyprávěním velmi dojat a přísahal jí: „Při Amon-Re, otci bohů a lidí, přísahám, že zde v Hatořině chrámu budeš se vší úctou bydlet, dokud si pro tebe nepřijde Meneláos. A toho zlého trojského knížete pošlu pryč bez jeho pokladu a bez jeho zajatce – a pokud se tě pokusí znovu ukrást, čeká ho smrt a každý z jeho národa, kdo tě přijde do Egypta hledat, bude také v nebezpečí smrti.
Vše se stalo, jak faraon Seti přikázal. Trojský kníže se marně vztekal a vyhrožoval. Poklad, který ukradl, mu byl odebrán a uložen do faraonovy pokladnice, dokud si pro něj nepřijde Menelaos, a Parisovi bylo sděleno, že musí neprodleně odplout na své lodi po Nilu, a to ještě před východem slunce následujícího dne.
„Já opravdu odejdu!“ vykřikl, když mu faraonův posel přinesl královský rozkaz. „Ale bude to po řece, abych zachránil svou ženu před těmi, kdo mi ji chtějí zadržet! Ještě než však vyšlo slunce, řítila se trojská loď po řece pod Heliopolí a před dalším východem slunce už byla na Velkém zeleném moři a mířila na sever k Tróji na okraji světa.
To vše se událo velmi podivně, alespoň tak by si to mohl myslet kdokoli z Akvaia, ale pro egyptský lid to vůbec nebylo nic neobvyklého. V noci před vyplutím trojského prince poklekla dcera faraona Setiho Tausert v modlitbě v Hathořině chrámu, neboť byla velekněžkou této bohyně. Když klečela, zdálo se jí, že se chrám otřásá a za ní září velké světlo. Otočila se a spatřila postavu samotného Thotha, velkého boha moudrosti a Amon-Reova posla.
„Neboj se,“ řekl Thoth, když před ním Tausert padla na tvář. ‚Přišel jsem sem, abych plnil vůli nejvyššího boha Amona-Re, otce nás všech – a z jeho příkazu se ty, která se jednoho dne staneš královnou Egypta, musíš dozvědět o všem, co se odehrává této noci, abys o tom mohla podat svědectví v příštích dnech, až si ji ten král Akvaia, který je pravým manželem Heleny, přijde odvést domů.
‚Věz tedy, že vůlí Amona-Re je, aby Akvajové, mezi nimiž je uctíván pod jménem Zeus, vedli o Helenu velkou válku, která potrvá deset let a skončí teprve tehdy, až město Trója lehne v troskách. Pro Heleninu krásu se bude bojovat – pro prázdnou krásu, neboť zde Helena zůstane, dokud nepřijde Menelaos. Ale této noci musím já, jehož Akvaie jmenuje Hermés Třikrát Veliký, vyvést Ka, dvojnici Heleny, její přízračnou podobu, která oklame všechny oči a bude se Parisovi a všem v Tróji zdát, že není nikdo jiný než skutečná žena. Pro Helenino Ka, a ne pro Helenu samotnou, se povede velká trójská válka a vůle Otce bohů a lidí bude naplněna.
Pak Thoth vyšel ze svatyně směrem k cele, kde Helena přebývala. A vzápětí se ve svatyni opět rozzářilo světlo a Tausert ho viděl, jak jí prochází následován Heleniným Ka – tak podobným samotné Heleně, že nikdo nemohl rozeznat rozdíl. Thoth je vedl, prošli zavřenými dveřmi‘ chrámu a tak dál nocí, až dorazili k místu, kde u nábřeží pod Memfidou ležela loď. Tam na sebe Thoth vzal podobu Herma, podle níž ho Paris poznal, a odevzdal mu do rukou Helenino Ka. Paris se velmi zaradoval, odhodil kotvící lana a vydal se na sever k Tróji.
Helena však stále přebývala v Hatořině chrámu v Memfidě. A jak léta plynula, většina Egypťanů zapomněla, jak se tam dostala, a mnozí ji uctívali jako Hathor, která přišla na zem v lidské podobě, a většina o ní mluvila jako o Podivné Hathor. Časem Seti zemřel. Jeho duch odešel přebývat do Osiridovy síně a jeho tělo bylo uloženo do velké hrobky pod Údolím králů v západních Thébách. V Egyptě pak nastalo období nepokojů, kdy o trůn bojovali různí jeho synové. Nakonec však Set-nakhte nosil dvojitou korunu a držel bič a křivák – a jeho nevlastní sestra Tausert usedla po jeho boku jako královna Egypta.
Set-nakhte nevládl dlouho, a když byl i on shromážděn u Osirida, stal se egyptským faraonem jeho syn Ramesse třetí. Po celou tu dobu Helena přebývala v Hatořině chrámu v Memfidě, a přestože od doby, kdy ji Paris přivedl do Egypta, uplynulo už téměř dvacet let, zdálo se, že téměř vůbec nezestárla, ale stále byla krásnější než kterákoli jiná žena na světě.
Seti i Set-nakhte nyní věrně dodržovali přísahu, kterou jí dali. Mladý Ramesse byl však jiného ražení, a jakmile se stal faraonem, prohlásil, že si Helenu vezme a učiní ji svou královnou. ‚Může být jen princeznou Akvajů,‘ prohlásil. ‚Možná už dávno byla manželkou jednoho z králů toho národa – ale pořád je to ta nejkrásnější z žen a bude moje!
Marně se ho královna Tausert snažila od tak hříšného činu přesvědčit. „Nezáleží mi na tom, co přísahal můj otec a můj děd,“ zvolal. „Nepřísahal jsem na nic jiného než na jedno, že si Helenu vezmu!“ „Ale,“ naléhal Tausert, „předpokládejme, že její manžel král Meneláos ještě žije?“ „Ne,“ odpověděla královna. To Ramesse trochu znepokojilo, a tak se sňatkem s Helenou počkal, dokud to za něj neprozkoumali jeho přední mágové.
Zatímco tak činili, připlul po řece do Memfidy ztroskotaný námořník a poklekl u Hatořiny svatyně, aby se modlil o pomoc. Tausert byla stále velekněžkou Hathor a nyní, když byl její syn faraonem, se vrátila, aby přebývala v chrámu. Když tedy uviděla námořníka klečet ve svatyni, šla se ho zeptat, odkud přišel a proč přišel do Hathořina chrámu, a ne do Heršéfova, kde obvykle hledali útočiště cizinci.
„Přišel jsem poslechnout sen,“ odpověděl muž. „Hermes, kterému říkáte Thoth, mě navštívil, když jsem spal, a přikázal mi, abych vyhledal podivnou Hathor v jejím chrámu v Memfidě a vyprávěl celý svůj příběh, aniž bych cokoli zatajil. „Mluv dál,“ odpověděl Tausert, „a ničeho se neboj. Podivná Hathor sedí ukrytá ve svatyni a slyší vše, co mi vyprávíš.
„Pak věz,“ řekl námořník, „že jsem Menelaos, král Sparty. Trója padla před několika lety a od té doby mě i mé lodě roznáší po mořích sem a tam. Nakonec jsem na své lodi připlul k ústí egyptské řeky a se mnou byla má žena, krásná Helena, kterou Paris ukradl a kvůli jejíž záchraně se vedla válka. Ostatní mé lodě zakotvily za ostrovem Faros, já však vplul do ústí Nilu a tam mou loď zasáhla náhlá větrná bouře a ztroskotala na malém ostrově.
‚Všichni jsme se bezpečně zachránili na břehu a hledali úkryt v nedalekých jeskyních. V jedné jeskyni jsme byli s Helenou sami – a když jsem se ráno probudil, zmizela. Celý den jsme ji hledali, ale nebylo po ní ani stopy. Nemohla opustit ostrov, protože řeka kolem něj tekla hluboko a divoce, a my jsme si mohli jen myslet, že zabloudila příliš blízko břehu a odnesl ji krokodýl.
„Byl jsem zoufalý. Deset let jsem bojoval v Tróji, abych získal Helenu zpět, sedm let jsem bloudil po moři a snažil se ji přivést domů do Sparty – a pak jsem ji takhle ztratil, to se mi zdálo nesnesitelné. Byl jsem v pokušení padnout na vlastní meč a hledat ji na asfodelových polích, kde vládne Hádes, kterého nazýváte Osiris.
„Když jsem pak ležel a truchlil nad svou ztrátou, zjevil se mi Hermes. „Nezoufej, Menelae,“ řekl. „Vše, co se stalo, je z vůle Diovy. Helena pro tebe není ztracená – nikdy nebyla nalezena. Ráno tě egyptská loď dopraví do Memfidy. Tam Helenu vyhledej v chrámu podivné Hathor. Vejdi do chrámu a vyprávěj celý svůj příběh tamní kněžce – a najdeš pravou Helenu.“
„To všechno jsem udělal. Druhý den připlula k ostrovu loď a odvezla nás po řece do Memfidy – a tady klečím, jak mi Hermes přikázal.
„Králi Sparty,“ řekl Tausert slavnostně, „vůle Amona-Re, kterého nazýváš Zeusem, je splněna. Před sedmnácti lety, v dobách, kdy byl faraonem Seti Merneptah, byl trójský princ Paris zahnán i se svou lodí do Nilu a Thoth, vševědoucí, kterého nazýváš Hermem, rozhodl, že Helena má zůstat zde v bezpečí a cti, dokud si pro ni nepřijdeš, a zde stále přebývá.
„Ale kněžko,“ zalapal po dechu Menelaos, „Helena odešla s Parisem do Tróje! Tróju jsme vyplenili a já Helenu odvezl na své lodi. Byla se mnou až do doby před dvěma dny, kdy zmizela z ostrova. Jak je možné, že tu byla od té doby, co ji Paris ukradl z mého paláce ve Spartě?
„Z vůle Amon-Reho přitáhl Heleninu Ka Thoth a poslal ji s Parisem,“ odpověděl Tausert. ‚Pro dvojníka, pouhou duchovní podobu, jsi z Akvaia bojoval a Trója padla. Tady je Helena! Za řeči Tausert odhrnul závěsy svatyně a Helena vystoupila s rozpřaženýma rukama – krásná Helena, neposkvrněná léty obléhání a putování ani nechtěnou Parisovou láskou.
Menelaos jako muž ve snu vzal Helenu do náruče a držel ji, jako by chtěl cítit, zda je stín, nebo žena.
„Heleno!“ zašeptal. ‚Cožpak jsi tu celá ta léta pobývala, zatímco Paris nesl do Tróje pouhou vzdušnou věc? Copak jsme bojovali a umírali pro pouhý eidolon, kouzelnou podobiznu, ne skutečnou ženu? Věru, magie Egypťanů je větší, než jsme si kdy mysleli – a v Řecku se o nich mluví jako o nejmoudřejších ze všech lidí!
Helena pak řekla: „Můj pane a má lásko, ještě nejsme v bezpečí. Ačkoli jsem tu po celá ta léta žila se ctí a bez úhony, náhle na mě dolehlo velké nebezpečí. Nový faraon Ramesse, syn této paní, mé ochránkyně Tausert, mě chce učinit svou ženou – a dnes si přichází pro odpověď: zda se stanu jeho ženou dobrovolně, nebo násilím.
„Tato královská paní, královna Tausert – je tomu sňatku nakloněna?“ zeptal se Menelaos. Tak málo,“ odpověděla Tausert, „že udělám vše, co je v mých silách, abych vám oběma pomohla uprchnout z Egypta – za předpokladu, že se mému synovi Ramesovi nic nestane. Pak spolu všichni tři promluvili a vymysleli odvážný plán.
V poledne toho dne přišel faraon Ramesse do Hathořina chrámu, aby si vyžádal krásnou Helenu za nevěstu. Našel ji oděnou ve smutečním rouchu s rozpuštěnými vlasy, zatímco Meneláos, stále otrhaný a neoholený, jak se na ztroskotaného námořníka sluší, stál uctivě opodál a královna Tausert se snažila Helenu utěšit.
„Co se tu stalo?“ zeptal se Ramesse.
„To, za co ses modlil, synu,“ odpověděl Tausert. „Tento muž je posel, kterého bys měl přivítat. Byl to námořník, který připlul z Tróje na lodi spartského knížete Menelaa, toho akvaiského prince, který byl manželem Heleny. Loď, na níž plul, ztroskotala na ostrově Faros a Menelaos je mrtev.
„Je to pravda, cizinče?“ zeptal se Ramesse.
‚Ó faraone – život, zdraví, síla ti budiž!“ odpověděl Menelaos a poklekl před ním po egyptském způsobu. ‚Na vlastní oči jsem ho viděl, jak se roztříštil o skály a vlny odnášejí jeho rozbité tělo do moře.‘
„Pak, Heleno, nic nestojí mezi námi!“ zvolal Ramesse.
„Jen vzpomínka na toho, který byl mým manželem,“ odpověděla Helena.
„Tvůj žal nemůže být po tolika letech velký.
‚Přesto byl mým manželem a velkým králem mezi mým lidem, Řeky, a já bych ho ráda oplakala a vzdala patřičný pohřební obřad jeho památce, aby jeho duch spočinul a přebýval v zemi, kde vládne Hádes. Proto tě prosím, abys mi dovolil uctít ho tak, jak se má uctívat král, i když se jeho tělo ztratilo v mořských hlubinách.
„To ti ochotně uděluji,“ řekl Ramses. „Stačí jen přikázat a vše se stane, jak si přeješ. Nevím nic o pohřebních zvycích Akvajů, takže mě musíš poučit.
„Musím mít loď,“ řekla Helena, „dobře vybavenou jídlem a vínem pro pohřební hostinu a velkého býka, kterého bych obětovala duchu svého manžela. A musím mít také poklady – ty, které Paris kdysi dávno ukradl z paláce mého muže, když mě unášel. Tady ten námořník a jeho druhové ztroskotanci by mě měli doprovázet, neboť vědí, co všechno je třeba udělat, a k vykonání oběti bude třeba mnoho mužů. Musím je doprovodit, aby pronesli slova a vylili poslední oběť duchu mého manžela – a to vše se musí stát na moři, v němž leží jeho tělo, neboť jen tak může jeho duch najít klid v Hádově říši – a jen tak se mohu stát tvou nevěstou.
V touze získat Helenu souhlasil Ramses se vším, o co ho požádala. Loď byla naložena poklady; řečtí námořníci, mezi nimi i Menelaos, přivedli na palubu velkého obětního býka a ujali se ho; Helena, oděná do smutečního roucha, stála na přídi lodi a sluneční světlo se odráželo od rudého hvězdného kamene, který měla na sobě – a loď rychle plula po Nilu a vyplula na moře poblíž Kanopu.
Druhý den však přišel posel, potřísněný solankou a prachem cestování, poklekl před Ramsesem a zvolal: „Ó faraone – život, zdraví síla ti! – Ten námořník z Akvaia, který přišel se zprávou o Meneláově smrti, nebyl nikdo jiný než sám Meneláos! Když se loď ocitla na Velkém zeleném moři za Kanopem, Akvajové skutečně obětovali býka – ale mořskému bohu, aby jim zajistil bezpečnou cestu zpět do Řecka. Nás Egypťany, kteří jsme byli na lodi, pak popadli a hodili do moře s tím, abychom dopluli zpět do Memfidy a oznámili ti, faraóne, že vůle Amon-Re a Thóta se splnila a Helena, v bezpečí před Parisem Trojským i před tebou, je na cestě zpět do Sparty se svým zákonitým manželem Menelaem.
Nyní si Ramesse ve svém hněvu a zklamání přál zabít svou matku Tausert, neboť si uvědomil, že věděla o Menelaovi a pomohla mu Helenu připravit. Té noci se mu však zjevil Thoth s hlavou ibise a řekl: „Faraone Ramesse, všechny tyto podivné události se staly z vůle boha Amona-Re, otce všech faraonů. Z jeho vůle byla Helena přivedena do Egypta; na jeho příkaz jsem vytáhl její Ka a poslal ji s Parisem, aby oklamala jeho i všechny Akvaje a národy moře; a on způsobil, že Helena byla navrácena svému muži a poslána do svého domova s ním a s poklady, které Paris ukradl.
Faraon Ramesse pak sklonil hlavu před vůlí Amon-Re a ještě větší pocty vzdal své matce-královně Tausert, velekněžce Hathor.